Figyelmeztető és segítő burkolati jelek vasúti peronon
vakok és gyengénlátók részére
Figyelmeztető és segítő burkolati jelek járdán vakok és gyengénlátók
részére gyalogos átkelőhely előtt
A BURKOLATOK KARBANTARTÁSA
A hézagokat a burkolat teljes élettartama alatt folyamatosan feltöltött állapot-
ban kell fenntartani. Ha a burkolatokat tisztán tartjuk, a gyomnövények szálló
magvai nem tudnak gyökeret ereszteni rajtuk, amennyiben mégis, akkor
a növényeket mihamarabb el kell távolítani a burkolatból. A burkolaton
keletkező süllyedéseket még a kövek összefeszülése előtt ki kell javítani.
Amennyiben a kövek összefeszülnek, abban az esetben a találkozási ponto-
kon kagylós kitörések keletkeznek, ami csak a kövek cseréjével orvosolható.
Távolságtartó bordákkal gyártott köveknél ez már akkor is előfordulhat,
amikor a kövek látszó élei még nem érnek össze. Megfelelő fugatávolság
esetén (3-5 mm) a burkolat kisebb süllyedéseket károsodás nélkül elvisel.
Nem megfelelő, fuga nélküli burkolás esetén a burkolat javítása szinte lehe-
tetlen. Süllyesztett szegély, fedlap stb. környezetében levő süllyedések
balesetveszélyesek is, ezért mielőbbi javításuk szükséges.
Nem megfelelő hézag esetén, a kövek találkozási pontjainál (rejtett távolság-
tartó borda esetén a kő felszíne alatt) kagylós kitörések keletkeznek.
Ezeket az összefeszüléseket okozhatja a burkolatot ért terhelés, vagy a hő
tágulás. Megfelelő hézagszélesség esetén, homokágyazatra fektetett burkola-
tokat nem kell dilatációs hézaggal ellátni. Amennyiben a kövek szorosan
egymáshoz vannak rakva (a távolságtartó bordák önmagukban nem biztosít-
ják a szükséges hézag szélességet), a burkolat nem tudja károsodás nélkül
elviselni a hőmérséklet változásából adódó hő tágulást. Ebben az estben
a teljes burkolat felszedése és újra burkolása (a sérült kövek cseréje) szüksé-
ges. A betonkő burkolatok anyagveszteség és esztétikai romlás nélkül fel-
bonthatók (új közmű fektetése, meglévő közmű javítása, vagy süllyedés javítá-
sa) és újra rakhatók, amennyiben az előírt hézagszélességet betartják.
Ellenkező esetben a kövek méretétől függően ez vagy sikerül, vagy nem.
Amennyiben a betonkő burkolat alatti rétegekből (ágyazó-, teherhordó- és fagy-
védő réteg) nem tud a víz eltávozni, fagy hatására (mivel a jégnek 10%-al
nagyobb a térfogata, mint a víznek) jéglencsék alakulnak ki, amelyek megemelik
a burkolatot. A fagy elmúltával, ha a kövek összeékelődnek, a burkolat nem nyeri
vissza az eredeti síkját, a kövek alatt hézag marad, ami nagy terhelés esetén
a kövek sérülése mellett beszakad. Az ilyen burkolati hibákat a fagy múltával
mielőbb ki kell javítani, a burkolat rétegeinek megfelelő vízelvezetésével együtt.
A burkolatot minden féle építési anyagtól (beton, habarcs, festék stb.) meg kell
védeni, mert ellenkező esetben hozzákötnek a kövekhez és nem letisztíthatóak.
1
2
3
4
5
1.Peron szegély15cm 2.Párizssegítőkő
vörös20x20cm
3.Párizs taktiliskő
sárga20x20cm
4.Párizsvezetőkő
antracit20x20cm
5.Szürkenormálkő
Sebességtől függő elsodrási távolság
1
2
3
4
5
1.Szegélykő15cm 2.Párizssegítőkő
vörös20x20cm
3.Párizs taktiliskő
sárga20x20cm
4.Párizsvezetőkő
antracit20x20cm
5.Szürkenormálkő
Biztonsági távolság