A betonkő burkolat tervezése és kivitelezése
A javítóréteg vastagsága beszámítható a fagyvédő réteg vastagságába,
ha a beépített anyag a fagyvédelemre vonatkozó előírásokat kielégíti
és ugyanabból az anyagból készül, mint a fagyvédő réteg. Ez fordítva
is érvényes: a fagyvédő réteg vastagsága beszámítható a javítóréteg
vastagságába, ha anyaga a teherbírás javítására megfelelő.
A fagyvédő réteg nem része a pályaszerkezetnek, ám a víztelenítéséről
gondoskodni kell. Erre leginkább a kavicsléc vagy a dréncsövezés
alkalmazása a legmegfelelőbb.
A JAVÍTÓRÉTEG
Amennyiben a földmű felületén nem biztosítható az előírt teherbírás,
mindenképpen szükséges a javítóréteg alkalmazása. A mértékadó
talajfajtától függően a következő javítóréteg fajtákat kell alkalmazni:
Szemcsés talajnál: nem kell javító réteg.
Kissé kötött talajnál: 20 cm rétegvastagságú szemcsés anyag
(vagy 15 cm rétegvastagságú, cementtel vagy pernyével stabilizált talaj.)
Kötött talajnál: 25 cm rétegvastagságú szemcsés anyag
(vagy 20 cm rétegvastagságú cementtel vagy pernyével stabilizált talaj.)
A javítóréteg a földmű része, a pályaszerkezet vastagságába nem
számítható be, de fagyvédő rétegnek figyelembe vehető.
A TEHERHORDÓ RÉTEG
A teherhordó réteg feladata a burkolatra ható terhelések elosztása és azok
levezetése az alatta elhelyezkedő rétegekbe. A teherhordó rétegeknek a
közlekedési terhelések hatására nem szabad maradandó deformációt
elszenvedniük, ezen kívül olyan vízáteresztő kialakítással kell elkészíteni
őket, amely a felületen lecsurgó vizet elvezeti.
A teherhordó rétegeket az alábbi csoportokra lehet felosztani:
a) Kötőanyag nélküli hordozórétegek = nem kötött teherhordó rétegek
b) Hidraulikus kötőanyagot tartalmazó hordozórétegek = kötött
teherhordó rétegek
c) Aszfaltból készült hordozórétegek = kötött teherhordó rétegek
Vízáteresztő képességük révén a nem kötött hordozórétegek
alkalmasak legjobban az útburkolatok teherhordó rétegeként.
Bontásuk anyagveszteség és nagy zajhatás nélkül kivitelezhető.
A teherhordóréteg vastagságának függvényében ez 0/32 vagy 0/45 szem-
csenagyságú (osztályozott, megfelelő szemeloszlású) homokos-kavics
vagy zúzottkő felhasználásával történik. A teherhordó réteg szükséges
vastagsága járdák és kerékpárutak esetén 15 cm, míg könnyű forgalmi
terhelési (A) osztály esetén 25 cm.
Az egyes teherhordórétegek között, illetve az ágyazat és az alépítmény
irányába megfelelő szűrő stabilitásról kell gondoskodni. Csak ily módon
biztosítható ugyanis az elcsurgó víz elvezetése az építmény károsodása
nélkül. Abban az esetben, ha ez a szűrésstabilitás nem biztosítható,
akkor geotextiliából készült elválasztó réteget kell behelyezni vagy
pedig a szemcseösszetételt (szitasorozatot) kell megváltoztatni.
A zúzottkőből készült teherhordó rétegek – a nagyfokú deformáci-
óval szembeni ellenállásuk miatt – előnyösebbek, mint a homokos
kavics hordozórétegek.
A szétosztályozódás megakadályozása céljából az építésnél felhasznált
anyagkeverékekben a legnagyobb szemcseméret ne haladja meg a 45
mm-t. A megfelelő vízáteresztés, illetve fagyállóság biztosítása érdekében